Размишљај сада и расуђуј колико си ти претрпео за своје спасење: ти добро знаш да ћеш држањем заповести Божијих задобити вечни живот и заслужити рај, као што каже Господ: Ако хоћеш ући у живот држи заповести(Мт. 19, 17). Знаш, такође, да без великог напора нико не може да задобије Царство Небеско: Царство небеско с напором се осваја (Мт. 11, 12). Колико си се ти, дакле, до сада борио да држиш божанске заповести, шта си све поднео да задобијеш Царство Небеско, којих си се удобности лишио, које си од страсти победио? Ах, драги брате! Ја мислим да си ти учинио и поднео неупоредиво више да изложиш своју душу мукама пакленим, него да је спасеш и да си ти један од оних који се боре,не да би чинили добро, него да би чинили зло, као што каже пророк Јеремија: Мудри су да зло чине, а добро чинити не умеју (Јер. 4, 22),или како велиСоломон: „у злу смо себе истрошили“ (Премуд. Солом. 5, 13). Мислим да си ти само са половином труда, који си уложио у своје незауздане страсти, могао своју душу да доведеш у добро стање. Како ти,који ситако вољан и одважан да своју душу погубиш, сада немаш храбрости, без обзира што знаш у каквом си стању,да учиниш било какво дело достојно спасења?
Пробуди се, драги мој, из тог тако погубног сна и из немарности тако штетне за душу, као што ти и Павле налаже: Знате време, да је већ час да устанемо од сна (Рим. 13, 11). Устани, дакле, пробуди се и почни да живиш животом достојним своје хришћанске вере, а све остале своје циљеве сматрај трицама пред јединим јединим великим циљем,пред спасењем своје душе. То је једини циљ који ти је потребан, једино ти је он од користи, као што вели и Господ: Само је једно потребно (Лк. 10, 42). Стога одреди, брате, један час током дана, или ујутро, или увече, да почнеш да спроводиш у дело достизање тог највећег циља, то јест спасења своје душе.Подвргни се духовним вежбама удубљујући се у размишљања и духовна делањана оне теме које у твоје срце уносе страх Божији,које те удаљавају од зла,изазивају скрушавање, покајање и жудњу за будућим добрима,а потом се преиспитуј да уочиш које си грехе починио и какве те страсти обузимају, да би од Бога затражио опроштење за њих,а изнад свега да би сам научио како против њих да се бориш.После тога,проведи неко време читајући душекорисна штива која те уче како да стекнеш врлине и како да избегнеш препреке на које наилазиш да би их стекао. То о чему ти говорим треба посебно да чиниш у време четири годишња поста, али особито у време Велике Четрдесетнице, јер је тада време молитвеног тиховања (безмолвија). Јер, руку на срце,доста је било, брате, већ си много времена потраћио вршећи своју вољу и дела „незнабожачка“, како вели божанствени Петар: Јер сте доста протеклог времена провели чинећи вољу незнабожаца (1. Пт. 4, 3).Зато сада искористи преостало време свога живота за дело свога спасења. Не надај се и ти ономе што су говорили Јудејци: Још није дошло време, време да се сазида дом Господњи (Аг. 1, 2). Јер, ко зна, да није тај подарени ти час и то мало молитвеног тиховања, што још доспеш да уграбиш, управо оно средство које је одабрао Бог још пре настанка света, да њиме изврши дело свога спасења? Ко зна да се баш у њему не крије твоје назначење? Ко зна неће ли тај кратки час бити управо оно погодно време када ће те услишити Бог и рећи ти: У време милосно услиших те, и у дан спасења помогох ти (Иса. 49, 8)? Да бих ти олакшао начин на који ћеш спроводити своје духовне вежбе,ја ти,ето, за твоју љубаву овој књизи излажем управо таква духовна делања, управо таква преиспитивања и таква душекорисна штива, а све то у облику ових Духовних вежби.
Донеси одлуку, брате, па од овога часа марљиво вежбај,са вољом и пажњом се удубљуј у духовна делања,размишљај, расуђуј, па се потом преиспитуј и на крају читај штива. Вежбај и бори се колико год је у твојој моћи, а свешто научиш одмах примењуј, јер се надам да ћеш се из свега тога обогатити духовним плодом и да ћеш успешно достићи онај циљ којим сам ја био потакнут да ти све ово саставим.Јер овде је садржано, са једне стране,савршено удаљавање од зла, а са друге савршено стицање врлина, као истицање мржње према садашњем начину живота и жудње за будућим. Одавде се рађа страх од свега што ти прети и жеља да држиш заповести и,на крају крајева, постиже се спасења, које из свега тога произлази. Зато, дакле, одбаци све оне помисли које те спречавају у том душекорисном делу и непоколебљиво и строго се држи одређеног времена тиховања које си себи одредио за вежбање.Повери све своје помисли свом духовном оцу, изабери светитеље за своје заштитнике и препусти им се. Па ако, на крају крајева, неком несрећом паднеш у неки смртни грех, постарај се да га што пре исповедиш и истинским покајањем избришеш, како би могао да уклониш и ту препреку, која је највећа од свих, и да постанеш достојан да примиш божанску благодат. Од свега што сам ти овде рекао ништа није сувишно. Постарај се дане проведеш испразно ове тако драгоцене дане духовног вежбања, јер божанска благодат происходи из Бога, дародавца свакога добра, а Он је обично даје у складу са мером у којој смо ми спремни да је примимо, као што и Он сам вели кроз Пророка: Вратите се к мени,… и ја ћу се вратити к вама, вели Господ над војскама (Зах. 1, 3).